image descriprion

Ο ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΠΛΑΤΑΝΙΑΣ

ΚΑΤΑΤΑΞΗ:

Ο Σταθμός άνοιξε το 1896 και εξυπηρετούσε τα υπεραστικά τρένα ανάμεσα σε Θεσσαλονίκη και Αλεξανδρούπολη.

  • Αξιολογήσεις 0 Αξιολογήσεις/234 Προβολές
    0/5
  • Τύπος εμπειρίας Μνημείο
    Τρένο
  • Επίπεδο Δυσκολίας Επίπεδο 0
    0/10
  • Κόστος ΔΩΡΕΑΝ
    0/4
Γενικά στοιχεία για το Ο ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΠΛΑΤΑΝΙΑΣ

Ο ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΠΛΑΤΑΝΙΑΣ

Λίγο πριν τα Πλατανάκια, δεξιά του δρόμου υπάρχει μια παράκαμψη που οδηγεί στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Πλατανιάς. Ο Σταθμός άνοιξε το 1896 και εξυπηρετούσε τα υπεραστικά τρένα ανάμεσα σε Θεσσαλονίκη και Αλεξανδρούπολη.

Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός της Δράμας κατασκευάστηκε το 1895 από την εταιρεία Ενωτικός Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινούπολης (Jonction Salonique - Constantinople) στην όποια συμμετείχαν η Οθωμανική Αυτοκρατορική Τράπεζα (Banque Imperiale Ottomane) και διάφοροι βελγικοί και γαλλικοί οίκοι.

Εδώ και δεκαετίες ο Σταθμός υποβαθμίστηκε λόγω της συρρίκνωσης των δρομολογίων του ΟΣΕ. Με την πάροδο των χρόνων και λόγω της εγκατάλειψης των κτιρίων επήλθε φυσιολογική φθορά σ’ αυτά. Ωστόσο, στέκονται εκεί όρθια, σε ανάμνηση των καλών εποχών που έσφυζαν από ζωή μεταφέροντας κόσμος προς Θεσσαλονίκη και Αλεξανδρούπολη. Αναμφίβολα η ύπαρξη του Σιδηροδρόμου συνέβαλε τα χρόνια εκείνα στην οικονομική ανάκαμψη της περιοχής. Δυστυχώς το Μάρτιο του 2020 ο Σταθμός Πλατανιάς έπεσε θύμα εμπρησμού και καταστράφηκε σημαντικό μέρος αυτού.


Ο ΣΤΑΘΜΟΣ ΕΧΕΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΕΙ ΜΝΗΜΕΙΟ

Οι επιβατικοί σταθμοί σε πέντε Σιδηροδρομικούς Σταθμούς του νομού Δράμας, που αποτυπώνουν την εξέλιξη του Σιδηρόδρομου στη Βόρεια Ελλάδα, από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα, χαρακτηρίστηκαν ομόφωνα μνημεία, από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων.

Πρόκειται για τα κτίρια υποδοχής επιβατών και συνοδευτικά αυτών κτίσματα στους Σιδηροδρομικούς Σταθμούς «Δράμα», «Φωτολίβος», «Νικηφόρος», «Πλατανιά» και «Παρανέστι».

Όλοι οι Σταθμοί παρουσιάζουν μορφολογική και τυπολογική ομοιομορφία με μικρές ιδιαιτερότητες, καθώς στηρίχτηκαν σε τυποποιημένα σχέδια κεντροευρωπαϊκών επιρροών, και δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο της προσπάθειας σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με την Αλεξανδρούπολη.

Στο σταθμό «Πλατανιά», μνημεία χαρακτηρίστηκαν το κέλυφος του επιβατικού σταθμού και του ισογείου που βρίσκεται ακριβώς δίπλα. Εδώ η μορφολογία του σταθμού διαφοροποιείται ελαφρώς, με την ύπαρξη εξωτερικής σκάλας, για την πρόσβαση στον επάνω όροφο.


ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Μπορεί οι καιροί να έφεραν σε αδράνεια το Σιδηροδρομικό δίκτυο Δράμας-Τοξοτών, ωστόσο, υπάρχουν επιστημονικές μελέτες, που μπορούν με πολιτική βούληση να υλοποιηθούν, με γνώμονα την ανάδειξη των ιστορικών, αρχιτεκτονικών και τουριστικών αξιών της ευρύτερης περιοχής, δημιουργώντας μια Πολιτιστική Διαδρομή στον άξονα της Εγνατίας Οδού.

Στόχος της πρότασης είναι μια νέα αφήγηση της Σιδηροδρομικής γραμμής Δράμας-Τοξοτών, που θα συμπεριλαμβάνει τις αξίες που παρουσιάζει ο τόπος και θα γίνεται φορέας ανάπτυξης και αναβίωσης της περιοχής. Ακόμα, η πρόταση φιλοδοξεί τη διατήρηση και ανάδειξη των ιστορικών κτηρίων των Σιδηροδρομικών Σταθμών με αρχιτεκτονικές λύσεις, που δεν επιβάλλονται αλλά σέβονται τη φυσιογνωμία του οικισμού και εντάσσονται σε αυτή.